En hälsosam blogg

Värma upp innan löpning

Löpning är en motionsform som passar de allra flesta som träningsform. Att lära sig träna, eller få tips på träning kan man hitta via träningsbloggar bland annat. En sak som är viktigt att göra, inför all träning, är uppvärmning. Med uppvärmning får du upp temperaturen och du får igång kroppen. Då kommer blod och vävnadsvätskor att flyta lätta och det gör att äringsämnen och syre överförs till musklerna snabbare. Uppvämrning är även bra för att förebygga skador.

Börja uppvärmningen genom att arbeta igenom de stora muskelgrupperna och avsluta med specifika övningar för muskler och leder som är anpassade för det som träningen kräver.

Börja med att jogga i 10–15 minuter i lugn nivå, utan att du börjar svettas. Sedan kan du göra en lättare stretching, för att töja dina vader, lår och ljumskar. Övningar som höga knän och hälkick är bra med.

Efter träningen är över

När du avslutar din träning bör du varva ner, gärna genom att jogga ner som man kallar det. Särskilt om träningspasset varit högintensivt. Du jobbar då på med att jogga i lugnt temp, i 5 till 10 minuter. Detta gör att mjölksyran försvinner. Du behöver även stretcha efter din träning, så att muskellängderna återställer sig. Direkt efter träning behöver du även energi, som du kan få i form av energidryck eller en banan. Sedan är det bra att se till att äta en ordentlig måltid när du kommit hem.

 

31 jan 2018