En hälsosam blogg

Vad är löparmage?

Något det sällan talas mycket om, fast många drabbas av det, det är löparmage. Även om det kallas löparmage,så är det något somdrabbar cyklister och andra konditionsidrottare också om än inte i lika stor utsträckning. Det som sker är att man är ute och springer och så helt plötsligt rasar magen och man har ett akut behov av att hitta en toalett! Det kan vara en idé att ha Hidrasec om du drabbas, läs mer här. Det som händer när man springer är att kroppen dirigerar om blod från tarmarna och pumpar in det i dina ansträngda muskler. Det innebär att tarmen får mindre syre och att matsmältningen störs. Det leder då till att du drabbas av diarré. En annan orsak kan vara att löpningen påverkar nerver som ger tjocktarmen sammandragningar och får den att vilja tömma sig.

Undvika löparmage

Det går att till viss mån förebygga löparmage genom att tänka på vad du äter före du ska ut och springa. Det du ska undvika är svårsmälta fullkornsprodukter och fiberrika livsmedel som bönor, nötter, rött kött, feta mejeriprodukter, råkost, citrusfrukter och russin. Alla dessa är ju kända för att sätta fart på magen. 

Om du vill få extra energi innan löppasset så välj mellanmål som är lättsmälta, det vill säga med mycket kolhydrater och låg fetthalt. Bra val är banan, gröt, potatis, yoghurt och andra magra mejeriprodukter. Men undvik light-produkter som innehåller sötningsmedel med laxerande effekt, till exempel sorbitol, suckralos och xylitol.

15 feb 2021