En hälsosam blogg

Undvik skador då du tränar

Träning är bra för din hälsa, men, det gäller att undvika att drabbas av skador, vilket kan vara lätt hänt. Löpare drabbas inte så ofta av skador, men det händer. Särskilt om man ökar träningen allt för hårt eller om man löper på ett monotont sätt. Jag ska ge dig ett gäng med tips på hur du bäst undviker att få ont i benhinnor och hälsenor eller drabbas olika former av överbelastningsskador.

Bra tips och råd för att undvika skador vid löpning

En bra sak att följa är den så kallade tioprocentsregeln. Den innebär att du ska öka din träning med  max 10% per vecka. Man säger ju det att man ska öka träningen långsamt och tumregeln är just 10 %.

Sen se till så att du inte blir en slav under ditt eget träningsprogram. Det är helt ok att ibland avvika från det du satt upp att du ska göra. Är du sjuk ska du definitivt se till att vila!

Om du löptränar ofta, se till att byta skor ibland. Det är rätt smart att  två eller tre par olika löpskor. Det så att du ska kunna byta ut dem för att få ett varierat steg.

Om du har haft en skada tidigare, eller vill förebygga skador, använd dig av skydd. 

En annan bra sak att göra om du ofta är ute och springer är att variera både underlag och spår. Det är inte bra att springa samma runda, varje gång, då det kan bli allt för monotont och då är det även en stor skaderisk. 

Variera din träning och få in lite styrketräning varvat med löpträningen. Det är bra att få  starka muskler i magen och bålen, då det gör mindre risk att skadas samt ger dig en bättre hållning. 

Olika hoppövningar är bra att göra om du är en aktiv löpare. Enbenshopp, mångstegshopp och så vidare. 

Vila och återhämtning är viktigt. Lägg in det i ditt schema, att ha några vilodagar eller att ha lugnare pass, eller hoppa över ett helt och hållet.

Ät och drick rätt är även det ett råd jag vill ge dig. Du bör äta inom en timme efter att du tränat så att dina muskler får den energi och protein och näring den behöver. 

27 dec 2020