En hälsosam blogg

Fem tips för dig som vill sluta röka!

Är du "en sådan som springer"? Eller vill du kanske våga ta steget ut i löparspåret för första gången och bli "en sådan som springer". Det finns hemskt mycket att tänka på som nybörjare i joggingskorna och utmaningarna fortsätter genom hela ens löparkarriär. Få sporter sliter så mycket på kroppen som löpning, så man måste informera sig om hur man ska löpa. Hur ofta bör jag springa? Vilka skor passar mig? Vilket upplägg passar för mina förutsättningar och mål? Vissa väljer att delta i lopp eller enbart springer i motionssyfte. En sak är dock säker och det är att man lätt blir hooked på det här med löpning när man väl kommit igång! För vissa går intresset så långt att de blir beroende av det. Hur det nu är, handlar denna blogg om löpningens alla sidor och perspektiv, och om andra träningsformer, allmänt välmående, mat, hälsa och livsstil. Följ med mig!

 

 


Tidigare skrevs denna blogg av en tjej vid namn Charlotta vars främsta intressen var löpning, yoga, hälsosam mat och naturlig hudvård - sådant som får ens kropp och själ att må bra helt enkelt! Charlottas gamla blogg finner du här och vill du fortsätta följa henne idag så rekommenderar jag hennes Instagram och Facebooksida.

Att löpträna och röka är två saker som inte funkar så bra ihop. Om du röker så försämrar du din möjlighet till att ta upp så mycket syre som möjligt och du kommer därför att få problem med att få upp konditionen och varje träningspass kommer att bli en plåga. Därför har jag tittat lite på hur man kan få hjälp att sluta röka och vill gärna dela med mig av detta till alla er som fortfarande röker och vill sluta för att på så sätt få ut mer av din träning och också få bättre hälsa. 

Mina fem tips

  1. Bestäm dig! Det låter lätt men är svårt, sätt gärna ett datum i din kalender för när du ska sluta röka och försök samtidigt dra ned på antalet cigaretter fram till den dagen. 
  2. Smygsluta inte, alla dina vänner och din familj vet att du röker och att sluta i smyg är bara ett sätt att slippa förklara för dem varför du inte lyckades om det inte går som du tänkt. Säg till alla du känner och be dem om stöd i ditt beslut. 
  3. Köp en e-cigarett från EQ Cigs som är ett hjälpmedel som faktiskt fungerar väldigt bra. Den röken du får i dig från en sådan är ofarlig men du får fortfarande en känsla av att röka vilket underlättar.
  4. Undvik platser och situationer där du vanligtvis röker så långt det är möjligt. Om du gärna tar en cigg medan du tänder grillen på sommaren och tar en öl, låt då någon annan göra det jobbet ett tag. 
  5. Belöna dig själv med jämna mellanrum. Sätt upp mål och ge dig själv en belöning för en rökfri vecka, en rökfri månad och så vidare. belöningarna kan handla om att besöka ett spa eller liknande. 

 

3 jun 2017