Effektiv hemmaträning

Den här veckan skriver vi i vårat bloggnätverk inlägg på temat effektiv hemmaträning. Tanken är att vi ska inspirera till bra hemmaträningspass nu när termometern nästan slår i botten och det i ärlighetens namn kan vara aningen plågsamt att träna utomhus -Bra grej va!

Lika lite som jag var kostrådgivare när jag skrev det här inlägget om mat i samband med träning, lika lite är jag utbildad PT. Men vilken tur då, att det finns människor som är det, utbildade alltså, och som dessutom finns lätt-tillgängliga i din och dator och kan leda ett hemmaträningspass med dej (och mej)! Så tänker jag ofta när jag hemmatränar och vänder mej därför till You Tube. Därför kommer mitt första tips och pass också därifrån, från Tara Stiles som jag nämnde som en favorit i detta inlägg.

Så här: Är det inte lite så att om en fick en krona varje gång någon sa att de behövde träna core, då skulle en ha ganska mycket pengar vid det här laget (om ni fick pengar varje gång JAG sa detsamma, då skulle ni vara miljonärer…)?

Slutsats: Människor vill träna core men får inte riktigt till det. Därför tänker jag att detta endast 9 minuter långa yoga-core-pass med Tara Stiles kunde vara en lösning? Om du nu tänker: ”Äsch, yoga, det kan en väl inte bli stark av?” Tänk igen! Detta ger core-musklerna en REJÄL omgång!

Nästa tips till hemmaträning får bli att välja ut lite övningar du tycker verkar kul. Ja, ja, jag sa att vi inte var några pt:s (jo, jag vet, vissa av er är faktiskt det) men om en läser instruktioner och inte ger sej på väldigt avancerade, akrobatiska övningar så är det ingen fara tänker jag. I alla fall, du väljer lite övningar, förslagsvis såna som angriper ställen du behöver stärka upp (eller förresten, ta några där du är stark också, det piggar upp), och sätter ihop dem till en cirkel, d.v.s du bestämmer antal repetitioner och antal varv, ex. 10 rep * 4 varv. Detta är bra för att du kan göra det exakt ett hur långt eller kort pass du vill -Bra om en har kort om tid t.ex. Du behöver inte heller bli stående mitt på golvet som ett frågetecken, funderande på vad du ska köra nästa varv, det har du nämligen redan bestämt innan. Kanske har du också plitat ned det på en liten lapp, så som jag har gjort här:

IMG_7129

Och så har jag ett tredje tips för effektiv hemmaträning: Kika in hos mina bloggkollegor för de har grymma upplägg på sina bloggar.

-Camilla bjuder på ett AMRAP-upplägg. Det var förresten i Camillas inlägg jag lärde mej att AMRAP står för ”as many rounds as possible” -Det låter väl himla effektivt om något!

-Helena presenterar något som hon kallar fjäll-tabata, något som ser ut att vara riktigt jobbigt (i det här sammanhanget är jobbigt så klart braDessutom hittar du i hennes inlägg också en beskrivning på hur du hemmapysslar en TRX.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FacebookTwitterGoogle+Pinterest

9 kommentarer

  1. Pingback: Effektiv styrketräning hemma - Träningsblogga

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *